Wednesday 15 January 2014

Tanda-Tanda Hamil Anak 1st


Syukur Alhamdulillah, saya telah pun disah mengandung. Sangat tak percaya sebabnye sebelum berkahwin lagi saya sangat risau tentang period saya adakah saya senang untuk mengandung jika berkahwin nanti atau tidak. Ini kerana period saya datang tak tentu waktu, paling menyedihkan setahun 2 kali jek, memang jimatlah pad. Masalah period ni wujud sejak awal period lg, umur 13 tahun dah period. Sejak umur 24 tahun ke atas, baru lah period saya ok sikit 2 bln sekali itupun xtentu. Banyak kali dah jumpe doc sampai kan doc macam syak saya mengandung sebelum kahwin padahal tidak sebab masa tu 5 bulan tak datang haid lg.

 

28hb Januari 2012, Jumaat, saya dan my hubby off day. Waktu asar, tiba-tiba perut saya sakit yang teramat terutamanya bahagian bawah perut (rahim). Sakit mengalahkan senggugut, seumur hidup xpernah rasa sakit macam tu. Saya berpeluh-peluh menahan kesakitan, my Hubby sangat panic, saya xleh nak kata apa-apa dan badan saya tak boleh tegak, klu tegak lagi sakit. Saya cube menahan tapi xboleh, saya pitam sekejap, peluh menimpah2.

 

My Hubby pun terpakse menghantar saya ke klinik. Kebanyakan, pada hari jumaat klinik di Alor Setar akan tutup kerana jumaat adalah off day bagi kerajaan. Puas saya dan suami pusing keliling Alor Setar, akhirnya ada satu klinik di Jalan Putra yang beroperasi. Nasib tak ramai orang di klinik tu, saya terpaksa tunggu sambil menahan kesakitan yang teramat sangat. Tiba-tiba giliran saya pun tiba, doctor suruh saya kencing untuk check air kencing. Beberapa minit kemudian, doctor memanggil saya semula dan berkata, “Haa…betul la tuh”. Saya pun tercengang dan bertanya, “Ape yang betul

doctor??”. Saya kehairanan sebabnye beberapa hari sebelum kejadian, saya dah pun wat pregnant test yang beli kat Watson tu tapi xberjaya, so bile doctor kate yang saya pregnant saya terkejut dan syukur Alhamdulillah.

 

Keluar jek bilik doctor tersebut saya rase shahdu pun ade, tak percaya pun ada kerana xsangke saye pregnant. My hubby terus tanye doctor kate ape, keluar dari klinik baru saya bagitaw yang saya pregnant. My hubby pun sangat la suke dan xpercaya. Masa tu saya tak tahu tempoh kandungan so excited terus usha klinik yang ade scan. So, esoknye saya seorang diri ke Klinik Noriah untuk check. Masa tu doctor kate saya baru 3@4 minggu. Setiap pasangan yang berkahwin mesti inginkan zuriat. SYUKUR ALHAMDULILLAH…………………….

 

Tanda-tanda saya mengandung adalah :-

 

1. Perut Sakit yang teramat. Hampir 3 hari baru sembuh.

2. Rasa nak pitam.

3. Perut sakit dan tegang.

4. Seminggu sebelum tu ade pening dan muntah sekali waktu pagi, muntah air.

5. Mengidam nak makan breakfast MCD tp xdpt.

6. Emosi xtentu, asyik bergaduh jek.

 

Disebabkan pertama kali mengandung, so saya pun tak tahu macam mana nak check kt klinik kerajaan dan biasenye kena buka buku merah. Saya pun tanyalah kakak saya dan kakak saya kata kena buka buku kat klinik. So, saya pun pergilah ke klinik Noriah, lg pun masa tu saya nak scan untuk confirmkan betul ke saya mengandung, banyak hari juga la saya tak percaya siap check pregnancy test lg (beli kat Watson). So, masa saya gi klinik tu, dengan yakinnye saya pun kata saya nak bukak buku merah. Rupenya, buku tu kena wat kat Kilinik Kerajaan bukan Klinik Swasta. Saya pun xtanya lebih mendalam kat kakak saya.

 

So, masa saya off day saya pun pergi klinik kerajaan sesorang, my hubby kije kesian plak klu nak amik cuti lagipun jenuh nak tunggu klu ramai orang. Masa tu pun kena amik air kencing, Alhamdulillah, saya memang mengandung, so lepas dari tu barulah saya boleh heboh-hebohkan kat org ramai yang saya mengandung, klu xconfirm wat malu jek. So anak pertama ni made in AS, Alor Setar bukan Amerika Syarikat k,hehe. Doktor pun payah nak tentukan due bersalin disebabkan period saya xtentu dan doctor pun xleh nak ikut tarikh akhir period, so doctor scan, doctor kate due bersalin saya 4 october 2012, InsyaAllah…mudah-mudahan selamat, Amin..Makanya, saya ni bunting pelamin lewat ckt jek hanya rehat sebulan sahaja, hehe..Syukur Alhamdulillah…………….

No comments:

Post a Comment