Tuesday 27 November 2012

INTERVIEW JKR

Sangatla terkejut kerana semasa aku sedang berpantang di Kampung lebih kurang 20 hari aku sangat terkejut sebab aku telah menerima sepucuk surat daripada SPA. Di hadapan surat tersebut tertulis 'TEMUDAGA'. Sangatla ekcited kerana biasanya kije under SPA ni kena exam dulu baru lah interview. ku pun bukak dan tak sangka interview untuk Kementerian Kerja Raya. Tarikh 27 November 2012. Masa tu sangat happy, aku terus bagi tahu family dan suamiku. Mungkin ini rezeki baby, syukur Alhamdulillah..............

27 November 2012
Dua hari sebelum pergi untuk intervies aku sangatlah sedih sebab terpakse berjauhan dan tinggan my baby, nasib sehari jek, sedih sampai menitis air mata ye lah tak pernah berjauhan dengan dia, hari-hari tidur dengan dia. Aku decide naik bus kerana my asben ade khursus kat KL dari hari isnin sehingga hari selasa. Masa tu aku unpaid leave, ap nak buat potong gaji, potongla janji aku tak lepaskan peluang untuk pergi interbiu. Paling sedih adalah berkorban tinggalkan anak, padahal baru jek 2 hari hantar anak dekat nursery, aku redha, padahal aku tak kenal sangat nursery tu. Nak bawak baby naik bas kesian die sejuk, nak suruh mak aku datang dia jaga cucu 3 orang. Yati my opis mate hantar aku ke Shabah, hari nak pergi interbiu sangatlah sedih nasib kat KL jumpa my asben tak la sedih sangat. Banyak juga pengorbanan aku untuk amik interbiu ni, aku korbankan anak, masa. Selma 2 bulan ni aku study sambil nyusukan baby ku dan sambil mengepam susu. Kesian baby aku, time nyusu tu lah aku study.


 
 
Tiket pergi KL 6.30 p.m, yati baik dia yang hantar, biasalah bas lamabt pukul 7 baru sampai. Niat hati nak makan kalau bus berhenti tapi disebabkan mengantuk yang termat aku tak turun pun makan masa bus berhenti sebabnya mata tak boleh bukak. Sampai KL pukul 1.00 a.m, my asben yang amik aku dan terus pergi mamak, sebab aku lapar sangat, aku pun order nasi goreng pattaya, my favourite.
 
Pukul 6.00 a.m aku bersiap untuk pergi interbiu, my asben yang hantar, dalam kereta aku sempat study sikit2 dan tanya kat suami aku pasal info terkini, dia memang banyak tahu isu negara sebab dia rajin membaca, aku kalau bukak internet aku suke tengok FB dan gosip, so bila nak interbiu mula gelabah. Aku berazam aku akakn berubah, kalau boleh setiap hari kena tahu isu negara, baca surat khabar, InsyaAllah....
 
Aku sampai di pejabat SPA pukul 7.30, terus pergi mendaftar. Ada calon yang pakai kot, sngatla berlagak, ade yang pakai kot ada lambang JKR, xyah la pakai kot tu mungkin saja menunjuk, ramai juga masa tu, calon seluruh malaysia 200 orang, yang dipil 12 orang. Aku hanya bertawakal sahaj, kalau dah tertulis yang tuhan bagi rezeki tu kat aku, mungkin rezeki, aku pun dah usaha dan banyak berkorban yang penting berdoa, solat hajat dan redha. Interbiu masa tu ramai setiap bilik ada lebih kurang 15 orang, aku number 5. Masa tu ada 2 juri wakil jabatan dan wakil SPA. Sangat lah nerber, aku berdoa dan baca apa yang patut. Sebelum masuk ketuk dan bagi salam. tempoh interbiu aku lebih kurang 10-15 minit.Antara soalannya ialah :-
1) Perkenalkan Diri + Aktiviti Ko-Kurikulum
2) Budget 2012 + Menteri Kerja Raya + Asal Usul
3) Kenapa nak jadi QS JKR
4) Pengalam kerja
5) Erti VO + proses Bayaran kepada Kontraktor
6) Kerja sekarang
7) M.O.S
 
Tempoh interbiu 15 minit macam tu, sangat lah terkejut sebabnya sangat kejap dan tak susah yang disangkakan. Bapak mertua aku pun amik bersama Maisarah. Alhamdulillah, aku rasa aku yakin untuk menjawab, hanya 1 soalan jek tak dapat jawab, asal usul Shaziman, rupanya N.Sembilan, yang lain aku jawab penuh bersungguh walaupun ada gak la gagap. Terus pergi Jalan Duta beli tiket, lagi cepat lagi bagus sebabnya risau takot sampai kedah lambat, nursery tutup pukul 6.00 p.m. Alhamdulillah 5.30 p.m aku dah sampai kat Alor setar, yati pun amik aku, lepas jek amik baby aku terus pergi makan dengan yati kat restoran Dapur mak, nasib baby masa tu tak nangis, orang restoran tu siap sukung dia, lepas jek aku makan, aku amik baby tu dan dia terus tidur, sangatlah rindu dekat dia, padahal sehari jek.
 

No comments:

Post a Comment