Thursday 10 January 2013

Tips susu banyak

1. Mengepam serta menyusu dengan konsisten. Iaitu, dengan selang masa menyusu sekurang2nya setiap 2 jam, atau paling lewat nak jarakkan pun, tidak melebihi 3 jam setiap hari.
2. Bila anak dah capai usia 6 bulan, biasanya, sudah diberi makan makanan separa pejal. Kebiasannya, selepas makan, bayi akan kurang menyusu pada waktu tertentu (ketika lepas makan tu). Sebabnya dia dah kenyang. WAJIB perah keluar susu yang ada, sehingga kosong kedua-dua breast.(boleh simpan susu ni, buat stok)
3. Kerapkan menyusu pada waktu malam (kalau ada ketikanya, baby kenyang dan tak mahu menyusu, WAJIB bangun sekejap dan perah susu keluar).
4. Jangan sesekali, biar breast bengkak! Bila breast bengkak, akan menyebabkan sejenis protein FIL (feedback inhibator of lactation) memenuhi ruang susu. Fungsi protein ni, akan merehatkan kilang susu dari proses susu lagi. Sebab tu, kalau kita biar breast bengkak, dia akan membengkak sehingga semaksimum yg boleh, kemudian breast kita akan mengeras macam batu. Tapi, tak meletup kan! Sebab, fungsi FIL ni, dah sekat kilang dari buat susu lagi. Kalau kita biasakan selalu, lama-kelamaan susu akan berkurang. Sebab, secara automatik kita akan hantar signal ke otak, bahawa susu tak diperlukan sebanyak itu lagi. So, susu akan semakin berkurang dan makin lama akan mengering.
From:breastfeedingzone

No comments:

Post a Comment