Monday 23 July 2012

Masalah sepanjang hamil



BULAN PERTAMA – Hb dan semua ok.
Masa bulan pertama memang xde pape masalah, Hb pun ok, kena puji dapat 14. Berat masa tu 54 Kg.

BULAN KEDUA – Berat Badan turun 4 Kg (Setiap Minggu kena Timbang).
Berat badan turun 4 Kg, jadi 50 Kg, sebabnya awal kehamilan saya langsung xde selera dan xleh makan nasi. Akibat dari tu setiap minggu (Ahad) saya kena timbang. Sengsara xde selera. Petua saya ade selera adalah melihat makanan yang sedap-sedap walaupun rase nak termuntah.

BULAN KETIGA – Menghidap HyperTyroid 28 (Normal min1-23)
Selalunya doctor perempuan yang check, tapi kali ni Lelaki india plak, die perasan leher saya besa dan suruh saya amik darah untuk Tiroid. Keputusannya amatlah menyedihkan. Saya menangis depan doctor sebab risaukan baby, takut ada effect pape. So saye hanya makan ubat tyroid yang doctor bagi dan mak ade bagi air tawar. Ubat tu pun saya xberape yakin sesuai ke untuk ibu hamil, so saya Tanya Auntie Nor, ubat tu memang ok untuk ibu hamil. HAri-hari saya makan. 3bln lagi (Bulan 7) saya kena ambil darah lagi untuk check Tyroid.

BULAN KEEMPAT – Hb hampir ke minimum 11.3 (Normal min11-14)
Disebabkan saya ade Tyroid, so memnag effect pada darah saya, sebab baby ambik banyak darah kite. So, nurse suruh saya makan pil tambah darah 2 biji pagi dan 2 biji malam, da la besar ubatnye. Kalau dicampur dengan ubat-ubat lain, 1 hari saya telan 9 biji pil. Xkesahlah janji bayi ni sihat.

BULAN KELIMA – Hb rendah 10.8 (Normal min11-14)
Pil darah maintain makan 4 biji sehari. Padahal sebelum check up saya selalu makan kerang, hampir setiap minggu.

BULAN KEENAM – Hb dan berat bagus.
Semuanya ok, Hb ok sebab 1 minggu sebelum check up saya makan roti gandum mashimo, kekacang, jus buah, paru, Herbalife.

BULAN KETUJUH - Tiroid ok
Syukur Alhamdulillah result tiroid ok  12.00 (9.00-23), still makan ubat tapi kurangkan dos.

No comments:

Post a Comment