Friday 30 May 2014

Supplemen Ketika Saya Hamil


1. Susu Hi Goat
Untuk mengelakkan anak kuning dan lebih baik dari susu lembu.
Waktu minum - Malam 1 sachet (Start minum semasa kandungan saya 5 bulan)
Harga RM 30.00 (15 sachet)
 
2. Pati Delima Gulsan
Untuk menambahkan HB. Sepanjang saya hamil anak ke-2 ni saya langsung tak makan pil tambah darah. Alhamdulillah HB sangat ok range 11-13.
Waktu minum - Setiap pagi sebelum sarapan 1 sudu kecil.
Harga - RM 15.00

3. Susu Nubian
Untuk mengelakkan anak kuning dan lebih asli dari Hi-Goat.
Saya start minum semasa kandungan 6 bulan.
Harga - RM 5.00
4. Jus Tok Guru
Ini adalah makan sunnah. Jus ini mengandungi kurma, madu, habbatuss sauda dan lain-lain.
Waktu minum - Pagi 1 sudu
Harga - RM 20.00

5. Susu Lembu Segar
Pada awal kehamilan saya tak boleh nak minum susu anmum. Saya rujuk doctor Ganga, doctor kata susu selain ibu pun boleh minum cuma susu ibu ada asid folik. Jika ibu ambil pil asid folik so boleh minum susu lembu segar selain susu ibu hamil.

6. Obimin
Disebabkan semasa mengandung anak ke-dua ni saya masih lagi menyusukan anak saya so doctor bagi tahu baby dalam kandungan tidak cukup vitamin, so doctor Ganga suggest ambil pil obimin ni.
Harga - RM 20.00 untuk 20hari




7. Vitamin Shaklee (Omega Guard & Vitamin C)
Vitamin ni untuk otak bayi dan kulit bayi. Kebetulan saya menyusukan anak saya so vit c boleh mengelakkan penyakit selesema.
8. Harga - LEbih kurang RM 100/botol

8. Neurogain
Sebelum makan Neurogain saya amalkan omega guard. Ini untuk otak bayi
Harga - RM 50.00 (30 biji)

9. Air Zam zam
Ini adalah sunnah nabi
Harga - RM 150

10. Bio Selusuh
Untuk memudahkan bersalin. Anak pertama saya amalkan semasa 8 bulan. InsyaAllah kali ni mungkin 7 bulan saya nak amalkan.
Harga-RM 70.00



11. Saffron
Kebaikannya :-
♡ Mencerdaskan minda,
♡ penyakit radang paru-paru,
♡ sakit tekak dan tonsil
♡ Sebarang masalah kulit, menghindarkan batuk dan selsema
♡ Sakit kepala atau migrane dan asma
♡ Muntah-muntah, penyakit buah pinggang
♡ Gila babi atau sawan, sukar tidur malam (insomnia)
♡ Demam
♡ Masalah limpa, pembuka selera makan, penyakit kanser, lumpuh
♡ Bengkak hati atau hipatitis A dan B
♡ Memudahkan penghadaman, menghilangkan bau mulut
♡ Membuang angin dan asid yang berkumpul dalam perut
♡ Menambahkan tenaga zahir dan batin
♡ Masalah mati pucuk, sembelit
♡ Pertumbuhan akal dan fizikal bayi serta kanak-kanak
♡ Awet muda dengan kulit cerah dan bersih
♡ Bahan penenang bagi masalah kemurungan & runsing
♡ Mengurangkan kesakitan pada kanak-kanak ketika tumbuh gigi
♡ Melancarkan perjalanan haid yang tidak menentu
♡ Menguatkan ingatan dan menghilangkan keletihan
♡ Menyembuhkan sakit perut, pening, sakit gigi, sakit mata dan pelbagai penyakit lain, insya' Allah
Khasiat utama Za’faran ialah merangsang pertumbuhan sel-sel otak manusia. Menguatkan ingatan. Amat baik jika dimakan bersama madu asli.Saidina Ali (R.A) pernah menyatakan: 'Barangsiapa yang memakan za'faran da dimakan bersama madu sebanyak 2 sudu setiap hari, maka dikagumi ingatannya sehingga dituduh melakukan sihir"

 

1 comment:

  1. Salam sis.. Sis dh deliver ke ank ke2? Blh tau x kesannya pemakanan yg sis amalkn t'masuk buah tmbikai kpd baby setelah lahir?

    ReplyDelete